Zelfstandig werken maakt passend onderwijs en het werken met groeps-/handelingsplannen en niveaugroepen mogelijk.

Kennismaking

In een kennismakingsgesprek bespreken wij hoe u op uw school op dit moment het zelfstandig werken heeft vormgegeven en geïmplementeerd. Wat wilt u veranderen en waarom. Naar aanleiding hiervan maken we samen een plan van aanpak. Coaching en klassenobservaties zijn mogelijke opties, evenals de inzet van een “kijkwijzer” als startpunt van het hele traject of als hulpmiddel bij de evaluatie. Werkafspraken worden in een document vastgelegd.

Belangrijk in het hele traject is, dat het voor alle leerkrachten duidelijk wordt waarom en op welke wijze zelfstandig werken plaats gaat vinden; wat levert het de school, het team en de kinderen op. De werkwijze moet haalbaar zijn en uniform.

Planmatig handelen van de leerkracht

Het planmatig handelen van de leerkracht staat hierbij voorop. Dit planmatig handelen van de leerkracht is voorwaarde om de leerlingen in staat te stellen op goede wijze op hun niveau te kunnen werken met dag-/weektaken.

Het is de leerkracht die verantwoordelijk is voor het aanbieden van passend lesmateriaal aan alle leerlingen en dit op de juiste wijze weet te organiseren. De leerkracht weet de gekozen hulpmiddelen (stoplicht, ?-blokje, time-timer e.a.) consequent in te zetten waardoor er rust en regelmaat ontstaat in het werkproces van de kinderen.

Er zijn duidelijke regels en afspraken op het gebied van klassenmanagement nodig:

  • invulling van de vakken op de dag-/weektaak/planbord
  • materiaal halen/opruimen
  • vaste plaats materialen
  • hoe materialen te gebruiken
  • regels ten aanzien van onderlinge hulp
  • omgaan met uitgestelde aandacht
  • weten wat te doen als je klaar bent.

Het bevordert de zelfstandigheid en eigen verantwoordelijkheid bij de leerlingen.

Zelfstandig werken is belangrijk om de leerlingen in staat te stellen hun zelfstandigheid te ontplooien. Om dit te realiseren, moeten de leerlingen keuzes kunnen maken in de te verrichten taken en keuzes op grond van eigen belangstelling. Door middel van het zelfstandig werken in school stimuleren en leren wij de leerlingen zelf hun activiteiten te plannen.

Uniforme werkafspraken

Voor een goed didactisch en pedagogisch klimaat is het belangrijk met de leerlingen duidelijke werkafspraken te maken omtrent de wijze waarop zelfstandig werken plaatsvindt. Het betreft sociaal gedrag ten aanzien van:

  • verantwoordelijkheid voor zichzelf en anderen dragen
  • elkaar helpen
  • naar elkaar luisteren
  • beter begrijpen van regels en afspraken
  • beter bepalen van eigen werktempo
  • taken overzien en na afloop bespreken
  • het maken van keuzes.

Tenslotte stimuleren wij hierdoor het zelfvertrouwen bij leerlingen.

Graag maak ik met u een afspraak om de wijze waarop zelfstandig werken bij u op school geïmplementeerd is of kan worden, te bespreken. Contact