Communicatie wordt steeds belangrijker in een school. Leerkrachten communiceren de hele dag; met kinderen, ouders en collega’s.  Goede afstemming in het bereiken van gestelde doelen, waarbij optimaal in een open en prettige sfeer kan worden samengewerkt is de “droom” van elke team. Prettig samenwerken kan alleen als je open staat voor reflectie; feedback op een juiste wijze kan geven en ontvangen. In de workshop “Interne communicatie: feedback geven en ontvangen” leert de leerkracht gesprekstechnieken die hem/haar helpen om bewust feedback te geven, maar ook om er op een juiste wijze mee om te gaan. Deze technieken worden ook gebruikt in oudergesprekken.

In deze workshop leer je hoe je als leerkracht het beste feedback kunt geven en/of ontvangen waardoor er een prettige samenwerking ontstaat.

Introductie

Je maakt altijd een eerste indruk. Korte oefening waarin je elkaar complimenten geeft over de gespreksvaardigheden van de ander.

Theorie van de IJsberg.

Uitleg over competenties. We bespreken hoe het handelen vanuit de beschikbare competenties gevormd en gestuurd wordt en je verkrijgt inzicht in hoe het handelen van de ander beïnvloed wordt. “Waar komt de eerste indruk vandaan?”

Kernkwaliteiten

Het Yoharivenster wordt kort besproken en dient als inleiding op de uitleg over de bewuste of onbewuste kwaliteiten(competenties) waarover we beschikken. Daarna volgt de uitleg over het werken met een kernkwadrant. Het kernkwadrant helpt je te benoemen wat kernkwaliteiten, valkuilen, uitdagingen en allergieën, kunnen zijn.

Oefening

De leerkrachten maken in 4-tallen een aantal kernkwadranten. De leerkracht ontvangt een handig te bewaren hand-out waarop tips over dit onderdeel staan vermeld. Ze gebruiken deze hand-out ook bij de oefening.

Feedback geven en ontvangen.

We gaan nu in op hoe je het beste feedback kan geven en kan ontvangen. Wat is je motief om feedback te geven en wat is je doel hiervan. Ook worden de valkuilen bij het geven en ontvangen van negatieve feedback besproken.

 Feedback non-verbaal en verbaal

In dit onderdeel oefenen we met het stellen van de juiste vragen. Verder gaan we in op het doel en nut van samenvatten en actief luisteren; hoe doe je dat? Oefening in 3- en/of 4-tallen. De rollen van leerkrachten en observatoren worden verdeeld. De leerkrachten oefenen het geven en ontvangen van feedback waarbij door de observatoren gelet wordt op de besproken punten. De leerkracht ontvangt een handig te bewaren hand-out waarop tips over dit onderdeel staan vermeld. Ze gebruiken deze hand-out ook bij de oefening.

Afsluiting.

We sluiten af met een evaluatie en een kort filmpje. Deze workshop duurt ongeveer 2 uur.

Kosten

– Voor het geven van de workshop; € 500,00, BTW-vrij, excl. materiaal-, reiskosten en reistijd.

Plaats

De workshop vindt in principe plaats op de eigen school. Benodigdheden: PC, digibord, whiteboard.

Meer informatie?

Bent u geïnteresseerd in deze workshop of wilt deze op maat aan uw leerkrachten aanbieden, neem dan contact met mij op.