Al 15 jaar werkzaam als coach!

Na 13 jaar als opleidingsfunctionaris gewerkt te hebben bij een groot uitgeversconcern, besloot ik in 2001 om weer als leerkracht te gaan werken op een basisschool in Bilthoven. Als opleidingsfunctionaris was ik verantwoordelijk voor het opleidingsbeleid en hield ik mij bezig met het opzetten en coördineren van diverse bedrijfstrainingen. Deze vaardigheden gebruik ik nu om workshops te ontwikkelen en in mijn begeleiding op scholen om het zelfstandig werken voor alle groepen eenduidig “verder” te implementeren. Bij het opzetten en uitvoeren van “interne bedrijfstrainingen”, maakte ik veel gebruik van expertise van leidinggevenden, medewerkers en externe bureaus. Medewerkers met dezelfde functie kwamen in deze trainingen bij elkaar om expertise te delen voor hun toekomstig functioneren. Dit idee heb ik verder uitgewerkt in Co-Coaching.

Naast mijn baan als leerkracht heb ik de IB-opleiding gevolgd en diverse coachingstrajecten op het gebied van oplossingsgericht coachen gedaan. Ik vind het belangrijk dat wij goede leerkrachten weten te behouden in het onderwijs en heb daarom LeerKracht=Koning in 2007 opgericht. Als coach en adviseur kan ik mijn opgedane kennis, vaardigheden en werkervaring inzetten om ook op andere scholen leerkrachten te helpen zich verder te ontwikkelen.  Van 2013 tot september 2021 ben ik assessor geweest van de Competentie Thermometer. Een instrument dat de competenties van leerkrachten objectief in beeld brengt, zodat een gericht advies gegeven kan worden over het toekomstig functioneren van deze leerkracht. In 2016/2017 heb ik de opleiding tot Lansbreker gevolg. Als Lansbrekers heb ik mij enige tijd ingezet zet om kinderen die “tijdelijk” thuiszitten weer onderwijs te laten volgen. Dit deed ik door leerkrachten/begeleiders te coachen op locaties waar deze kinderen worden opgevangen en/of een vorm van onderwijs aangeboden krijgen.

Mijn baan op een basisschool in Bilthoven heb ik in 2013 opgezegd. Daarna ben ik als vrijwilliger vijf jaar werkzaam geweest als  “vaste” ondersteuner op De Stuifheuvel, een school voor speciaal onderwijs in Zeist. Dat was zeer inspirerend en heerlijk om te doen.  Ook ben ik twee jaar actief geweest voor het “Het P.L.E.I.N. der mogelijkheden”. Dit is een dagopvang voor “thuiszitters” of kinderen met een ontwikkelstoornis. Deze kinderen wordt op maat  onderwijs aangeboden, met het doel een diploma/certificaat te halen of door te stromen naar een voor hen passende vorm van onderwijs/werkplek.  Ik blijf betrokken bij het lesgeven aan kinderen, zodat ik nog steeds vanuit de  praktijk, ervaringen blijven inbrengen. Dat dit belangrijk is, wordt telkens opnieuw door leerkrachten bevestigd. “Jij spreekt tenminste onze taal, bent praktisch en weet waarover je praat”, krijg ik vaak van hen terug.