Zowel in mijn coachingstrajecten, als bij Co-Coaching, werk ik oplossingsgericht. Oplossingsgericht werken wordt toegepast op tal van terreinen. Het is eenvoudig, realistisch, pragmatisch en effectief. Steve de Shazer & Insoo Kim Berg zijn de grondleggers van oplossingsgericht werken. Het is een methodiek waarbij behaalde successen uit het verleden de basis vormen om doelen te realiseren. Oplossingsgericht denken gaat uit van het positieve, wat ging al goed en hoe pas ik “het goede” toe in een nieuwe context.

Uitgangspunt bij oplossingsgerichte coaching is dat de leerkracht zelf in staat is zijn doelen te stellen en zich bewust wordt van zijn beschikbare hulpbronnen en competenties om deze doelen te bereiken. Het aanboren van de eigen hulpbronnen en competenties vloeit voort uit het vermogen tot kritische reflectie op eigen handelen en op het functioneren van de school als organisatie. Een oplossingsgerichte coach helpt de leerkracht hierbij o.a. door het stellen van de goede vragen.

De te nemen stappen voor verbetering zijn door de leerkracht zelf bedacht. Het coachingstraject is daardoor veilig en overzichtelijk met een grote kans op succes. Oplossingsgerichte coaching geeft de leerkracht zelfvertrouwen om zaken in een nieuwe context toe te durven passen.