Workshops

Vanuit mijn eigen praktijkervaring als leerkracht en die van coach ervaar ik telkens opnieuw dat het belangrijk is voor de leerkracht en de school dat communicatie op een goede wijze gebeurt. Als een leerkracht op een prettige wijze met ouders kan communiceren, komt dit de ontwikkeling van het kind ten goede. Daarnaast kan een school alleen haar doelen bereiken als er ook intern goed wordt samengewerkt en processen prettig op elkaar worden afgestemd. De workshops over communicatie kunnen hier een bijdrage aan leveren en op maat voor uw school worden aangepast.

De workshop over coöperatieve werkvormen is ontstaan naar aanleiding van wat ik tijdens lesobservaties zie; leerstof wordt voornamelijk individueel verwerkt. Coöperatieve werkvormen verhogen de actieve betrokkenheid van de kinderen bij het leerproces en daarmee verhogen ze het leerrendement. Kinderen leren bepaalde sociale vaardigheden die nodig zijn om samen te werken, bewust toe te passen. Door enkele werkvormen toe te lichten, situaties te bedenken wanneer je deze in kunt zetten en te bespreken wat dit betekent voor je klassenmanagement, verlaag je de drempel voor het toepassen van coöperatieve werkvormen  in de praktijk.

Leerkrachten vinden het over het algemeen prettig om eens met elkaar ervaringen uit te wisselen. In de workshop “Ben jij een professionele leerkracht” nemen we hier de tijd voor met behulp van de “vijf rollen van de leraar” uit het boek van Martie Slooter.

Zelfstandig werken

“Passend onderwijs” en het werken met groepsplannen, maakt het mogelijk dat kinderen leerstof op hun niveau  verwerken. De leerkracht geeft meerdere instructies en kinderen verwerken zelfstandig de aangeboden leerstof. Hiervoor zijn afspraken nodig die vaak zijn vastgelegd in een document “zelfstandig werken”.  Er zijn vele manieren om het zelfstandig werken op scholen te implementeren. Veel scholen hebben een werkwijze afgesproken maar na verloop van tijd blijkt vaak dat leerkrachten er een persoonlijke tintje aan hebben gegeven. Uniformiteit in de wijze waarop zelfstandig werken plaatsvindt, helpt kinderen gericht op hun niveau aan het werk te laten gaan en maakt een doorgaande leerlijn mogelijk. Meerdere schoolteams heb ik begeleid in het kiezen van hun werkwijze voor zelfstandig werken.

Co-Coaching

Als coach merkte ik dat leerkrachten veel zaken goed doen, maar zich hier niet van bewust zijn. Het geven van complimenten aan elkaar en het delen van expertise is niet altijd een “gemeen” goed. Collegiale coaching vindt weinig plaats omdat er geen tijd is om in elkaars groep te kijken. Co-Coaching biedt hier de oplossing. Naar aanleiding van een gerichte leervraag wordt het moment waarop deze leervraag zich voordoet op video-vastgelegd. Vier leerkrachten bekijken met elkaar deze fragmenten terug en in mijn rol als procesbegeleider, benoemen ze niet alleen wat goed gaat, maar geven ze elkaar vanuit hun eigen expertise tips om deze leervraag op te lossen. In twee C0-C0achingsbijeenkomsten worden van alle vier de leerkrachten opnames besproken, tips en tops gegeven en tussentijds in de praktijk gebracht.