In al mijn coachingstrajecten werk ik met een “Overeenkomst van Coaching” en actieplannen. In een “Overeenkomst van Coaching” staan de te behalen doelen “SMART” geformuleerd.

  • Specifiek; Is de doelstelling eenduidig?
  • Meetbaar; Onder welke (meetbare/observeerbare) voorwaarden of vorm is het doel bereikt?
  • Acceptabel; Is deze acceptabel voor de leerkracht en leidinggevende?
  • Realistisch; Is het doel haalbaar?
  • Tijdgebonden; Wanneer (in de tijd) moet het doel bereikt zijn?

De “Overeenkomst van Coaching” wordt door alle betrokkenen ondertekend. Leerkrachten maken zelf na een observatie of bespreking een actieplan waarin ze beschrijven hoe ze hun doelen willen behalen, welke acties ze hiervoor ondernemen en wat ze van de leerlingen verwachten. Beide documenten zijn ter kennisgeving voor de leidinggevende, zodat het proces van coaching gevolgd wordt en ook in een POP kan worden opgenomen en besproken.